Monday, April 13, 2009

NOTA PEP.SASTERA

NOTA PEPERIKSAAN KESUSASTERAAN MELAYU
1.Simbol-simbol percintaan dalam pantun melayu:
Nyatakan penggunaan symbol dan maknanya

Pengenalan
Simbol-simbol yang digunakan kerana kehidupan masyarakat melayu dekat dengannya. Keakraban dengan persekitaran ini telah menjadikan simbol-simbol tadi bahan kiasan, penentu status, perbandingan, upacara-upacara adat, media komunikasi, lambang kebaikan atau keburukan dan sebagainya. Penggunaan simbol-simbol ini dimeterikan dalam pantun-pantun nasihat, percintaan, teka-teki dan juga di dalam peribahasa melayu. Simbol yang kerap digunakan adalah seperti simbol lautan dan pesekitarannya dan simbol tumbuhan

Simbol-simbol percintaan dan maknanya.

a. Simbol lautan dan persekitarannya

Bumi menanggung langit = kekasih terpisah jauh. Lautan cinta = percintaan yang penuh cobaan. Lautan api = rintangan.Tujuh gunug Sembilan lautan = cabaran,rintangan. Perahu lilin, belayarkan kertas = kelemahan daya upaya. Lautan = medan perjuangan. Kering lautan kita nanti = begitu ghariah baru bercinta. Ombak = cabaran/ perjalanan / kembara. Gelombang=kehidupan ygkasar/berliku.
Pulau = matlamat/ tujuan/ sasaran

b. Simboli tumbuhan ( Ini dijangka keluar )

Pokok = Ilmu dimiliki. Buahnya=nilai ilmu.

Sirih=sifat rendah diri dan memuliakan orang lain.
Kapur =hati yang putih bersih tetapi kalau keradaan memaksa boleh menimbul kemarahan. Gambi r=kecekalan hati. Pinang = kesediaan manusia membuat sesuatu dengan hati ikhlas dan bersungguh-sungguh. Lebat buah pinang = keturunan atau baka yang baik/subur
Sirih =lambang status / rasa hormat dan memuliakan darjat seseorang / eratkan hubungan kekeluargaan/ lambang ketinggian nilai berbudi bahasa tuan rumah. Sekapur sirih seulas pinang = budi dan bahasa.
Bunga melur/ kuntum = gadis/perempuan. Sirih peminangan=rasa rendah diri. ‘Tetapi tiada dengan seperti’ =lelaki tak berapa lengkap
Warna sirih kuning = kecantikan gadis melayu yang diidamkan
Pinang dibelah dua= teruna dara yang sama padan

Padi =keuntungan /adat /kaya/ pandai . Beras =rahsia/ ketidakpastian / sifat atau keadaan seseorang. Beras pulut = jejaka harapan gadis
Beras = symbol status / perbezaan darjat. Padi = budi /ilmu /sifat merendah diri. Selasih =kekasih. Nanas =Kekayaan/ materialsitik
Padi bukit = budi yang terbuang. Padi = status/darjat.

Bunga = gadis/perempuan. Bunga kembang = kecantikan seseorang
Kumbang = jejaka. Naga/ular/helang = cabaran dan halangan memiliki bunga. Berbau wangi = kecantikan bersama budi bahasa
Bunga dedap tidak berbau = gadis tanpa budi bahasa
Bunga dedap = lambang merendah diri.Bunga layu = kecantikan yang pudar / tak kekal. Buah-buah lain/bunga-bunga lain= hiasan dlm pembayang. Pisang seikat gulai sebelanga= sifat bekerjasama dan tolong-menolong. Pisang = pelbagai tapi banyak guna.

Penutup

Alam fizikal yang terdiri daripada lautan dan persekitarannya dan tumbuh-tumbuhan didapati dekat dengan kehidupan masyarakat melayu dandikutip bahagian-bahagian tertentu untuk diberi makna yang dikias kepada manusia dan peribadinya. Manakala makna yang tersembunyi itu diwarnakan dengan bahasa yang cantik dan bentuk yang dianggap sempurna.

2. Huraikan unsur-unsur moral yang terdapat dalam cerita-cerita jenaka. Contoh-contoh yang diberikan hendaklah berkisar kepada 4 buah cerita jenaka popular prosa Melayu Tradisional.

Pengenalan
Cerita jenaka melayu adalah salah satu daripada sastera rakyat.Isinya mempunyai maksud hiburan, petunjuk, dan sindiran. Gambaran watak adalah sangat penting dalam cerita-cerita jenaka. Melalui gambaran watak dapat ditentukan kejayaan sesuatu cerita demi memperlihatkan unsur-unsur kelucuan.Unsur-unsur kelucuan inididasarkan kepada tindak-tanduk watak yang menggambarkan tabiat dan sifat manusia yang berlebihan.Gambaran tentang kejenakaan itu ditambah dengan keragaman penghidupan manusia dalam bentuk kelemahannya, kebodohannya, kelurusan yang melulu dan kejenakaan.

Tujuan cerita-cerita jenaka adalah untuk memberi hiburan dan keseronokan bergelak ketawa, tetapi cerita-cerita tersebut juga membawa perutusan yang bercorak pengajaran. Bodoh Sial (Cerita Pak Kaduk dan Lebai Malang), Bodoh Pintar (Cerita Pak Pandir) dan Pintar (Pak Belalang dan Si Luncai), Bodoh (Ini dapat dicontohkan melalui kupasan dari 4 cerita jenaka di bawah:

Cerita Pak Pandir.( Bodoh Lurus )
Pak Pandir bawa rusa bukannya belalang rusa kepada Mak Andeh untuk memancing.
Pak Pandir disuruh oleh Mak Andeh mandikan anak dengan air panas. Anaknya mati kerana mandikan anaknya dengan air mendidih.
Pak Pandir disuruh membeli kerbau untuk kenduri aruah anaknya. Pak Pandir tak tahu kerbau. Cuma digambarkan kerbau itu yang meragut-ragut rumput. Apabila ditemui orang sedang meyabit rumput, maka dibelinya sabit itu.
Pak Pandir disuruh menjemput Tok Lebai ke kenduri aruah anaknya. Pak Pandir hanya digambaran Tok Lebai yang mempunyai janggut. Dalam perjalanan, ia berjumpa dengan seekor kambing yang berjanggut, yang disangkakannya tok Lebai, lalu dibawanya pulang.

Dari kisah di atas menunjukkan kepintaran dan kecerdikan boleh memberikan feadah kepada diri seseorang. Membuat sesuatu tanpa usul periksa dan tidak memikirkan apa yang hendak dilakukannya sehingga mendatangkan mudarat kepada dirinya dan juga keluarga. kebodohan itu akan merugikan diri sendiri.

Cerita Pak Belalang ( Bodoh Pintar )
Pak Belalang berjaya menyelesaikan kecurian lembu dan kambing orang kampung dengan bantuan anaknya yang kebetulan bertembung dengan pencuri itu dihutan.
Pak Belalang dan berjaya menjawab soalan teka-teki dari Raja Negeri Pohon Beringin dengan bantuan anaknya yang mengetahui jawapan soalan-soalan tersebut semasa menaiki perahu Raja tersebut. Soalan mengenai hujung kayu, itik betina dan jantan, kekuatan Hang Tuan, kahwin. Soalan penghabisan tentangan belalang yang ada digemggaman Sultan,telah berjaya dijawab secara kebetulan.
Pak belalang berjaya menemukan harta raja yang dicuri dan disembunyikan di dalam gua, juga kerana kebetulan Pak Belalang ingin bersembunyi di gua tersebut.

Dari kisah diatas menunjukkan kejayaan seseorang tidak hanya bergantung kepandaiannya tetapi juga disebabkan kebetulan atau nasib baik yang menyebelahinya. Peluang yang ada hendaklah dimanafaatkan untuk kelangsungan hidup.

Cerita Mat Jenin ( Bodoh Sial )
Kisah seorang pemuda yatim piatu yang dikenali sebagai Mat Jenin. Pemuda itu hidup sebatang kara, dia amat malas membuat kerja. kerjanya pula sehari-hari hanyalah memasang angan-angan. Mat Jenin hanyalah memanjat pokok kelapa, kerana menurutnya kerja itu teduh dan berangin pula.Satu hari MJ memanjat kelapa seorang nenek tua dengan upahnya dapat makan sekali dengan nenek dan dapat sebutir telor ayam. MJ setuju kerana telor ayam itu boleh dieramkan dan bila menetas ia boleh bela ayam.
Mat Jenin pun mulalah memanjat pokok kelapa itu. Ketika mula hendak memanjat itu, dia asik berfikir tentang kata-kata nenek itu maka hatinya bertambah girang. MJ terus berangan-angan daripada ayam kepada ternak kambing, dan semakin lama semakin tinggi." Daripada kambing kepada lembu pula. Kemudian kepada ternak kerbau.Selepas kerbau diternak dengan banyak baru ia berangan nak kahwin dengan puteri raja.MJ panjat semakin tinggi. Angan-angannya untuk menampar isterinya yang meminta barang kemas menyebabkan pelukannya terlepas dan MJ jatuh lalu mati.

kebodohan itu akan mendatangkan nasib yang malang atau sial. sikap yang malas dan kurang sabar melakukan sesuatu pekerjaan akan ditimpa nasib

Cerita Si Luncai ( Pintar )
Si Luncai berjaya menyelamatkan diri daripada dihukum bunuh dibuang ke dalam laut dengan melekakan pesuruh raja menyanyi, Si Luncai terjun dengan labu-launya, biarkan biarkan.
Si Luncai memperdayakan persuruh raja dengan helah jeratnya telah mengena rusa. Pesuruh raja terpedaya dengan meninggalkan Si Luncai untuk mengejar rusa tersebut.Si Luncai berjaya selamatkan dirinya untuk dibunuh dengan memperdayakan org India yg ingin berkahwin dengan puteri raja dengan menggantikan dirinya masuk ke dalam guni.

Kepandaian seseorang boleh menjadi senjata menyelamatkan diri.Orang yang bijak selalu menang. Memanipulasi keadaan dan ruang dan kesempatan memberi kelebihan pada diri seseorang.

Penutup


3.Bandingkan sajak karya Usman Awang dengan Sajak karya Baha Zain dari segi pemikiran, bentuk dan bahasa. (Bergantung kepada sajak diberi.)

SAJAK BAHA ZAIN VS SAJAK USMAN AWANG
a.PEMIKIRAN
Baha Zain-
i. Sajak awalnya sebagai luapan perasaan yg tidak matang, lebih urutan imej yg x berhubungan. (Kolej Gerakan Moden)
ii. Kebencian diluahkan menerusi slogan dan istilah dan x kata-kata.
iii. Kemudiannya berubah kpd. penggunaan kata-kata.
iv. Sajak seterusnya mula menggunakan persoalan.
v. Perkara yg diketengahkan bukan pandangan hidup tapi lebih kpd.suatu keadaan bersifat tragic. Iaini tidak menyatakan pendirian tetapi lebih kepada melukiskan tragic.

Usman Awang-
i. Sajaknya beridentiti dgn bertemakan nasionlisis, kemanusiaan, ketidakadilan sosial, kekeluargaan, kedamaian dan muhibah.
ii. Pegangan nya puisi alat bela manusia.
iii. Persoalan sejagat juga disentuh.
iv. Persoalan cinta terhalang.
v. Cintakan kedamaian dan nilai manusia sejagat. Juga ketengahkan persoalan perpaduan,keharmonian,budi bahasa dan nilai melayu tradisi.
vi. Lebih kepadakritikan sosial

BENTUK
Baha Zain-
i. Baris mempunyaidua sifat- lanjutan begitu dp baris yg ada.
ii. Kemudian berubah kpd bait bersifat urutan imej.
iii. Menggunakan bahagian-bahagian. Bhg. 1 dan 2 utk kebebesan manakala ke 3 disimpulkan
Usman Awang
i. Banyak terikat kepada bentuk puisi tradisi spt syair dan pantun,bai dalam guna baris, rangkap dan juga nada.

BAHASA
Baha Zain-
i. Menggunakan kata-kata yg tepat dan padat. X boros.
ii. Nada yang sederhana tapi mengandungi sesuatu pernyataan cukup kuat,tragic.
Usman Awang-
i. Bernada tenang, lembut dan romentis
ii. Bahasa mudah difahami dan lebih kepada prosa (penceritaan)
iii. Pamirkan imajan alam dan imajan tradisi,guna juga pribahasa, kiasi barat dan pepatih
iv. Menggunakan unsure perorangan dan pengulangan.
v. Nada melankolik sesuai dgn sedih, kecewa, sayu.
vi. Nada lantang hanya utk tema kemerdekaan dan berjuang.
vii. X guna nada meluap-luap kerana jiwanya lembut.
viii. Nada simpati diguna masa kritik

4.Noval-noval karya Dato’ Shahnon Ahmad banyak memaparkan persoalan kemanusiaa dan sosial, huraikan tema dan persoalan-persoalan yang dibangkitkan berdasarkan cerita-cerita dari 4 buah noval karya beliau.

Pengenalan
Latar belakang tempat tinggal di desa dan zaman yang dilalui selepas perang banyak mempengaruhi tema dan persoalan dalam karya novel Dato’Shahnon Ahmad.

Ranjau Sepanjang Jalan
a.Tema- Kemiskinan dan kehidupan Petani dan kedesaan.

b.Persoalan –
i. Kekurangan tenaga,kekurangan tanah, dan modal
ii. Masalah pertanian diganggu oleh bencana alam dan penyakit tanaman.
iii. Gejagala fahaman kolot, kelemahan wanita dan penindasan orang tengah

c.Ringkasan cerita
Kisahnya berkisar sebuah keluarga petani: Lahuma si bapa, Jeha si ibu dan tujuh anak perempuan mereka; Sanah, Milah, Jenab, Semek, Liah, Lebar dan Kiah, yang hidup pada pertengahan abad ke-20.Menjadi keluarga anak tani bukannya mudah. Mereka mengusahakan sawah mereka dengan penat jerih. Hidup dan mati mereka semuanya bergantung pada hasil padi. Padi menjadi segala-galanya.Makanan. Wang. Semuanya datang daripada hasil padi. Kedaifan keluarga petani ini bertambah teruk apabila Lahuma meninggal dunia akibat terpijak onak nibung. Sebelum itu, selalunya Lahuma mengerjakan sawah mereka dan dibantu oleh Jeha. Tetapi dengan ketiadaan Lahuma, Jeha bersama anak-anak perempuannya pula memikul beban mengerjakan sawah. Mereka mempertahankan pokok-pokok padi mereka daripada banjir, serangan ketam dan burung-burung tiak. Malangnnya Jeha tidak dapat bertahan dengan segala kesusahan yang diharunginya sendirian tanpa Lahuma. Banjir, serangan ketam-ketam dan burung-burung tiak menjadikan Jeha tidak keruan dan akhirnya Jeha menjadi gila; meninggalkan pula beban mengusahakan sawah kepada anak-anak dara Jeha. di sebuah kempung Banggul Derdap.

Srengenge
a.Tema- Konflik nilai gol.moden vs tradisi

b.Persoalan-
i. Kepimpinan ( Contoh kisah )
ii. Kepercayaan Kurafat ( Contoh kisah )
iii. Pembangunan ( Contoh kisah )

c.Ringkasan cerita
Konflik nilai di antara watak-watak di kg.Kaki Srengenge. Ada yg ingin mengubah carahidup dengan zamanmoden dan ada bersikap mempertahankan nilai-nilai lama dan enggan memunggar bukit itu utk tanaman baru bagi kepentingan masing-masing.Ketua kampung jadi serba salah sama ada terima atau tolak. Akhirnaya ketua mati akibat perbuatan kuasa ghaib kesan daripada niat tidak baik ketua tersebut utk puggar bukit.

Novel Mahaba
a.Tema- Perjuangan Politik

b.Persoalan –
i. Perpecahan kaum
ii. Fahaman dan ideologi politik
iii. Persaudaraan

c.Ringkasan cerita
Novel “Mahabbah” mengisahkan tentang watak Endar iaitu seorang lelaki tua berusia 70-an yang berjaya dalam hidupnya. Dia telah mengecapi segala yang diinginkan dan telah sampai ke puncak kegemilangannya dalam hidup. Namanya begitu terkenal, jasanya dihargai, kata-katanya didengar dan rezekinya sentiasa bertambah.
Di saat Endar meniti di puncak kegemilangan, dugaan datang kepadanya. Anak-anaknya – Abdul Rahman dan Abdul Rahim, yang dikasihinya telah bertelagah kerana fahaman dan ideologi politik yang berbeza. Endar begitu kecewa dengan sikap mereka, tetapi dia akur bahawa itu semua adalah dugaan dan cabaran yang menguji keimanan-Nya.Dugaan datang bertimpa-timpa di mana secara tiba-tiba dia diserang dengan penyakit Myasthenia Gravis yang melumpuhkan seluruh anggota badannya. Cuma jantung dan akal fikirannya sahaja yang boleh berfungsi.Myasthenia Gravis telah melumpuhkan seluruh anggota badannya, dan menyebabkan dia terlantar di perbaringan. Dia hanya mampu menggerakkan mindanya pada dua persoalan utama, iaitu :
1. Bangsanya yang berpecah kerana berlainan fahaman dan ideologi politik.2. Persiapan dirinya untuk meninggalkan dunia fana.
Seterusnya, dia berdoa dan amat berharap agar bangsanya sedar dan kembali bersatu-padu serta saling bermahabbah agar ikatan persaudaraan yang kukuh kembali terjalin.

Novel Shit
a.Tema- politik

b.Persoalan
i. Keruntuhan moral pemimpin
ii. Perjuangan yang pura-pura
iii. Dunia politik penuh konspirasi

c.Ringkasan cerita
Pendedahan satu projek mega yang menjadi kebanggaan 'shit' iaitu projek MKKM (projek Masuk keluar, keluar masuk). Shit telah menambah fungsi lubang keramat dengan projek memasukkan dan mengeluarkan yang menghasilkan nikmat tak terkata jenis ketar-kial. 'Shit' yang mampat dan tumpul kepalanya itu telah memaksa 'wirawan' untuk terlibat dalam projek MKKM ini. Wirawan enggan dan ini menyebabkan wirawan dikemut keluarkan melalui lubang keramat. Rakyat dengan mudah dapat menanggapi bahawa 'shit' tidak bermoral dan sanggup merangka konspirasi paling keji untuk menganiaya dan membunuh masa depan politik wirawan

Penutup
Sebagai anak hulu, dan sifat kekampungannya,kemudian belajar dan bekerja di bandar Dato’Shahnon berjaya merakam peristiwa-peristiwa itu dalam karya-karya prosanya. Karyanya yang segar dengan teknik-teknik dan persoalan-persoalan baharu mengalahkan penulis sezaman dengannya.

No comments: