Peranan ulama dan kemerdekaan negara
1.0 Pendahuluan
Ulama dan
pemerintahan negara mempunyai hubungan yang rapat. Perhubungan ini bukan sahaja
wujud pada masa kini, malah ia adalah kesinambungan daripada perjuangan bersama
semasa pendudukan penjajah di Tanah Melayu. Secara tidak langsung tradisi
hubungan ini bukan semata-mata dalam konteks hubungan, tetapi hubungan
perjuangan dan sumbangan kedua-dua pihak dalam membangunkan negara.Dalam
konteks perjuangan mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu, golongan ini
sebenarnya banyak memberi sumbangan seperti, meniupkan semangat menentang kuasa
penjajahan serta penubuhan parti-parti politik yang turut sama menyemarakkan
semangat kemerdekaan.Justeru itu, penulisan ini akan menumpukan perbincangan
berkenaan peranan yang dimainkan ulama dalam konteks memerdekakan negara
ini.Dalam perbincangan ini penulis memberikan penumpuan kepada beberapa orang
ulama yang penulis pilih berdasarkan kesesuaian zaman serta peranan yang
dimainkan oleh mereka. Penulis berharap dengan menyentuh sedikit sebanyak
usaha-usaha yang dilakukan, sebahagian mereka dapat memberi gambaran
keseluruhan peranan yang dimainkan oleh ulama lain pada ketika itu.”
2.0
ULAMA MERINTIS PROSES KEMERDEKAAN
Sejarah mengakui peranan
ulama menjadi pengerak dan perintis menuntut kemerdekaan. Ini ekoran maklumat
dan gerakan anti penjajah di Timur Tengah serta terpengaruh dengan idea
pemulihan Islam oleh reformis Sayid Jamaluddin al-Afghani dan Sheikh Muhammad
Abduh dan pengaruh ini dibawa pulang di tanahair.
Golongan agama menyebarkan
dakwah dan meniupkan semangat kemerdekaan dan kesedaran melawan penjajah, melalui
penulisan menyeru kesedaran Islam sejagat.
1906 hingga 1942, golongan agama menyedarkan
masyarakat Melayu melalui penubuhan sekolah atau madarasah dan pondok di
seluruh negara serta melalui wadah surat khabar, majalah, aktiviti penulisan
kitab, penterjemahan dalam proses kesedaran orang Melayu menuntut kemerdekaan.
Gerakan Pemulihan Islam ini turut menimbulkan kesedaran di kalangan intelektual
Melayu ketika itu.
Nama besar seperti ilmuan
dan intelektual Islam terkenal Syed Sheikh Al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin,
Pendita Za’ba, Dr Burhanuddin al-Helmy, Haji Abas Taha, Ustaz Abu Bakar Bakir,
Dr Zulkifli Mohamad, Haji Ahmad Fuad dan datuk Perdana Menteri sendiri iaitu
Haji Abdullah Fahim cukup berpengaruh ketika itu di samping ramai lagi tokoh
awal pejuang kemerdekaan di kalangan ahli agama yang merupakan antara golongan
terawal memulakan gelombang pertama meniupkan semangat kemerdekaan. Korpus
pemikiran yang dibina mereka juga telah melahirkan idea dan fikiran, kritikan
serta nasihat bagi memajukan masyarakat Melayu untuk bangkit menuju kejayaan
dan membina tamadun umat Islam yang unggul.
Mereka telah menyemarakkan
kegiatan penulisan intelektual, aktif membasmi buta huruf, merapatkan jurang
perbezaan jantina dalam pendidikan, konsisten mengkaji tabiat masyarakat ketika
itu serta menerbitkan pelbagai bahan bacaan yang cukup berkesan, informatif dan
berjaya menarik perhatian serta minat masyarakat seperti Pengasuh, Qalam,
Neracha, Ikhwan dan sebagainya untuk memahami Islam secara syumul dan tidak
berlandaskan bidaah atau karut marut dalam agama. Ketika itu sumber bacaan dan
pengajian kuliah di institusi agama menjadi mekanisme dan alternatif sebagai
salah satu medium untuk memberi kesedaran kepada masyarakat Melayu tentang apa
yang berlaku di dalam dan luar negara.
Melihat pengaruh golongan
agama dan institusi ulama ketika itu semakin mendapat dokongan rakyat, memaksa
pihak British cuba menimbulkan pelbagai fitnah dengan melabelkan golongan ini
sebagai radikal, penentang dan sebagainya di samping melaksanakan serangan
minda dengan mengubah persepsi masyarakat agar menafikan peranan ulama serta menganggap
hanya golongan nasionalis dan berhaluan kiri sahaja berperanan dalam
kebangkitan kemerdekaan negara. Biarpun begitu, setelah negara mencapai
kemerdekaan pada 1957, golongan agama dan institusi yang cukup berpengaruh ini
tidak pernah disisih atau dipinggirkan di mana pengorbanan mereka tetap
diiktiraf dan fungsi serta peranan mereka dalam memajukan agenda agama, bangsa
dan negara terus berlaku sehinggalah ke hari ini.
3.0 Siapa
Pejuang Kemerdekaan Yang Sebenarnya?
Bangsa melayulah sebagai perjuang
kemerdekaan Tanah Melayu dan membebaskan orang Melayu daripada cengkaman
penjajah, fahaman ini seolah-olah sudah terpahat diminda orang-orang Melayu
sejak merdekanya Tanah Melayu pada tahun 1957. Orang-orang Melayu menganggap
seolah-olah hanya mereka dan pemimpinnya sahaja yang memperjuangkan kebebasan
Tanah Melayu daripada cengkaman penjajah.
Tapi kebanyakan daripada
kita pasti terkejut pada realiti sebenar yang tidak pernah diperkatakan dan
seakan-akan sengaja dilupakan oleh pemerintah sekarang dan dipadamkan daripada
fakta sejarah kemerdekaan negara Malaysia. Ulama'lah golongan yang memainkan
peranan penting dalam perjuangan memerdekakan Tanah Melayu daripada cengkaman
penjajah.
Kenyataan ini seolah
dipandang sepi oleh masyarakat Melayu dan orang-orang Malaysia umumnya. Sejak
daripada mula lagi Ulama' sebenarnya telah memainkan peranan yang sangat
penting dalam pegerakan-pegerakan pembebaskan Tanah Melayu dari cengkaman
penjajah dan perjuangan untuk memartabatkan kalimah ALLAH di Tanah Melayu.
Bermula dengan kemunculan
tokoh-tokoh reformis Islam lulusan Mekah dan Mesir yang mendapat pengaruh
daripada insan yang sepatutnya mendapat gelaran Bapa Kemerdekaan Tanah Melayu
iaitu Sheikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain @ Zainal Abidin bin Wan Mustafa
Al- Fathani atau lebih dikenali sebagai Sheikh Ahmad Al-Fathani.
Beliau lahir pada 10 April
1856 (5 Sya’aban 1272) di Kampung Sena Janjar, Jambu,Negeri Jerim,Pattani dan
wafat pada 14 Jan 1908.Perjuangannya membebaskan Tanah Melayu pada mulanya
berpusat di kota Mekah. Disana beliau mengumpul pelajar-pelajar melayu yang
berlajar di Timur Tengah khususnya Mesir dan kemudian memperkenalkan mereka
kepada tokoh Ulama dan reformis Islam iaitu Sheikh Muhammad Abduh murid kepada
Sayid Jamaluddin Al-Afghani yang membawa konsep 'Pan Islamic' yakni islam
secara global.
Pencetusan gerakan Islah
oleh Syed Jamaluddin al-Afghani dan Syeikh Muhammad Abduh pada 1882 telah
mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan di Tanah Melayu. Golongan pelajar
di Tanah Melayu yang mendapat pendidikan di Timur Tengah, khususnya di Mesir
telah membangkitkan semangat kebangsaan. Mereka yang menuntut di Universiti
al-Azhar telah terpengaruh dengan idea pemulihan Islam yang dibawa oleh Sayid
Jamaluddin al-Afghani dan Syeikh Muhammad Abduh.
Sekembalinya mereka ke
tanah air, mereka telah memulakan Gerakan Islah di Tanah Melayu. Golongan ini
dikenali sebagai Kaum Muda.Kemudian lahirlah pejuang2 kemerdekaan yang berjuang
dan ada antaranya syahid semata-mata untuk perjuangan Islam,bangsa dan tanah
air.
Antara nama-nama yang
turut berjuang ialah Muhammad Yusuf Ahmad@
'Tok Kenali', Haji Hassan Munas @ 'Tok
Janggut', Dr Bahanuddin Al-Helmy dan ramai lagi sehingga tidak mampu saya
nyatakan kerana terlalu ramai Ulama' yang turut berjuang demi Agama dan Tanah
Air.
Tapi adalah amatlah malang
apabila perjuangan para Ulama' yang bermati-matian itu, secara tiba-tiba sahaja
agenda perjuangan itu dirampas oleh pejuang kebangsaan yang hanya mula bercakap soal kemerdekaan pada
tahun 1951.
Anak didik British ini
memperoleh manfaat dan dikenang sebagai perjuang ulung kemerdekaan Tanah
Melayu. Mereka meminggirkan bahkan melupakan perjuangan para Ulama'. Sejarah
hanya tertulis bahawasanya hanya pejuang kebangsaan yang memperjuangkan
kemerdekaan seperti yang sudah terpahat difikirkan kita.
4.0 TANAH
MELAYU (MALAYSIA) MERDEKA DENGAN PERJUANGAN ULAMA’
Kehadiran tarikh
kemerdekaan negara bagi tanah air Malaysia tercinta pada 31 Ogos 2014 ini
menandakan seribu satu kisah perjuangan orang terdahulu. Bermakna telah 57 tahun
kita berstatus bangsa “merdeka”, lebih kritis sekadar pada nama. Pastinya
golongan pasca kemerdekaan adalah antara orang yang paling signifikan
dikisahkan dalam perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu daripada penjajahan
British.
Walaubagaimanapun, seolah-olah
menidakkan perjuangan tokoh perjuangan para ulama Islam hanya dipandang sepi
dalam sambutan atau pengkisahan tokoh-tokoh perjuangan ulama selama ini. Seharusnya
kita menyedari bahawa orang Melayu tidak secara tiba-tiba timbul kesedaran pada
tahun 1946 dalam menentang gagasan Malayan Union.
Bagaikan diskriminasi
kepada jasa para ulama di bumi “negara Islam” ini. Sekadar berkongsi beberapa
nama tokoh pejuang kemerdekaan Tanah Melayu sehingga wujudnya bumi berdaulat
bernama Malaysia.
Para muallimin turut sama
memegang bebanan amanah dalam urusan da’wah daripada Baginda Rasulullah
Shollallahu alaihi wassalam. Penjajahan barat yang dibawa dengan pelbagai
slogan jelas merupakan satu perangkap kepada gerakan kristianisasi umat Melayu
yang masih teraba-raba dalam gelap tanpa cahaya agama pada waktu itu.
Justeru, telah bangkit
para alim ulama dengan menyising lengan, berkorban masa bersama keluarga atas
tujuan menyedarkan rakyat yang kelabu pandangan kerana tidak disuluhi cahaya
pemahaman Islam yang syumul. Bahaya keberadaan penjajah di bumi Tanah Melayu
lantas diapikan oleh para ilmuan dalam usaha menolak penjajahan barat.
Jika diteliti dengan hati
yang bersih tanpa sangkaan, maka terbukti bahawa ulama adalah golongan “pemula”
kepada perjuangan memartabatkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Bukan mahu menidakkan golongan
nasionalis yang dipasak fahaman songsang sekularisme. Lalu, diminta diangkat
sebagai watak utama kepada pembebasan Tanah Melayu daripada belenggu penjarah
darah bangsa. Tetapi ini adalah realiti kepada pengkisahan perjuangan para
ulama dalam menegakkan sebuah negara yang dikenali Malaysia sehingga kini.
4.1 Almarhum
Tokku Paloh
Antara yang boleh diketengahkan ialah
Tokku Paloh atau nama sebenarnya Sayid Abdul Rahman bin Muhammad Al-Aidrus
adalah ulama tasawwuff yang terlibat secara langsung di dalam pentadbiran dan
diplomatik di Terengganu. Tokku Paloh diizinkan oleh ALLAH SWT untuk hidup dan
berbakti dalam zaman pemeritahan lapan orang sultan silih berganti; paling lama
dan paling kuat pengaruh beliau ialah semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin
III, Sultan Terengganu ke-II.
Kewibawaan Tokku Paloh dibuktikan
dengan perkenan Sultan untuk mewakili Baginda dalam sebarang diplomasi bersama
British. Selain daripada mandat yang diberikan oleh Sultan untuk Tokku Paloh
memerintah kawasana Paloh di Hulu Terengganu.
Tokku Paloh jika ditanggapi secara
halus adalah antara pelopor dan penggerak kepada semangat kesedaran di kalangan
umat Islam khususnya di Tanah Melayu dalam bengkit menentang penjajahan
Inggeris.
Kemunculan tokoh ulama seperti Haji
Abdul Rahman Limbong dan pondok-pondok yang terkenal dengan markas-markas
penentangan terhadap penjajah seperti di Kampung Lalang, Padang Rengas dan di
Gunung Semanggol semua ini membuktikan bahawa pejuang Islam tidak hanya
memperjuangkan ideologi yang sempit tetapi lebih daripada itu mereka juga
adalah pejuang bangsa dan kemerdekaan (Siddiq Fadzil, Ulama’-Umara’ dan Hala
Tuju Kemerdekaan, 2007:3).
4.2 Syeikh
Abdullah Fahim
Jika jasa dan sumbangan ulama dalam
memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu ditidakkan, bagaimana pula dengan jasa
ALLAHYARHAM Abdullah Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Abdullah Fahim. Beliau
adalah ulama terkemuka di Tanah Melayu dan seluruh Nusantara antara tahun
1930-an hingga 1950-an.
Jasa datuk kepada Perdana
Menteri Malaysia ini adalah antara yang tidak ternilai sehingga kepakaran
beliau dalam bidang agama dan astronomi telah diberi pengiktirafan negara. Pada
waktu itu, Syeikh Abdullah Ibrahim telah diminta pendapatnya oleh Ketua
Pergerakan Pemuda UMNO, Allahyarham Tun Saadon Jubir pada 1955 sejurus sebelum
menyertai rombongan Almarhum Tunku Abdul Rahman ke London.
Beliau juga harus diingati
adalah tokoh ulama yang begitu lantang menolak fahaman mujassimmah wahabbiah,
antara kata-kata Almarhum Syeikh Abdullah Fahim mengenai kesatuan Islam-Melayu
dalam menolak fahaman wahabbiah ini ialah;
“ Sekarang sudah ada
timbul di Malaya mazhab Khawarij yakni mazhab yang keluar dari mazhab 4 mazhab
Ahlis Sunnah wal Jama`ah. Maksud mereka itu hendak mengelirukan faham awam yang
sebati dan hendak merobohkan pakatan bangsa Melayu yang jati. Dan menyalahkan
kebanyakan bangsa Melayu. Hukum-hukum mereka itu diambil daripada kitab
Hadyur-Rasul yang mukhtasar daripada kitab Hadyul-'Ibad dikarang akan dia oleh
Ibnul Qayyim al-Khariji, maka Ibnul Qayyim dan segala kitabnya ditolak oleh
ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah”.
Almarhum Tuan Syeikh Abdullah Fahim juga
adalah pencipta kepada Takwim Solat pertama bagi umat Islam di Tanah Melayu.
4.3 Syeikh
Junid Tola
Selain daripada ulama-ulama tersebut,
tidak kurang juga pejuang dalam memartabatkan kemerdekaan Tanah Melayu ialah
Syeikh Junid Tola yang merupakan pengasas kepada institusi pondok Madrasah
Diniah Padang Rengas. Almarhum Tuan Syeikh berasal daripada Tapanuli dengan
menjadikan Madrasah Dinniah sebagai pusat gerakan merdeka.
Di Madrasah inilah lahirnya
tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan “dilupakan” seperti Burhanuddin al-Helmi, Ishak
Hj. Muhammad, Abu Bakar al-Baqir dan Shamsiah Faqeh.
Pengaruh Syeikh Junid Tola adalah
antara pembentuk draf kemerdekaan terawal Tanah Melayu dan diisytihar di Masjid
Hurriyyah yang bermakna Masjid Merdeka. Kaum wanita tidak dinafikan akan
sumbangan mereka oleh Syeikh Junid Tola dengan turut sama menggalakkan mereka
turut berarak berjalan kaki daripada Padang Rengas ke Kuala Kangsar sejauh 10
kilometer. Tidak sebagaimana fatwa wahabbi yang menidakkan hak kaum wanita
seperti memandu [oleh ibn baz dalam Fatwal Mar’ah,]m/s:192, darul watan,
Riyadh] dan berseluar[oleh ibn baz dalam Majalah Dakwah, bilangan:1493, tahun
1995. m/s:28] .
Ketika itu, perjuangan para ulama dan
ada di kalangan mereka adalah syuhada’ telah diisytihar oleh British sebagai
golongan kiri. Segala golongan agama dianggap sebagai pemberontak.
Maka, sorakkan para Nasionalis
kedengaran dalam mengisi kekosongan peranan Ulama akibat sekatan British
sepanjang tahun 1948-1951.
5.0 Kesimpulan
Justeru, sebagai satu
usaha mengangkat peranan ulama-ulama di Tanah Melayu, adalah menjadi satu
harapan agar generasi muda ini tidak sewenang-wenangnya menidakkan daya upaya
para ulama Nusantara khususnya dalam menjadi percikan api perjuangan
kemerdekaan Tanah Melayu. YM Raja Nazrin Shah di dalam titah utama sempena
Muzakarrah Ulama di Perak pada bulan Julai tahun 2007, menekankan peranan ulama
di dalam pembentukkan negara Malaysia sehingga hari ini. Isu ini telah diangkat
berkali-kali oleh YM Raja Nazrin dalam menyedarkan rakyat kepentingan berpaut
kepada ulama sebagai satu sandaran kepada Nabi junjungan besar ummah,
Sayyidinna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalamm.Wallahu’alam
Rujukan
Ramlah Adam, 2004. Gerakan Radikalisme
di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
No comments:
Post a Comment